
The Schwarz Report

Volume 51, Number 6	    Dr. Fred Schwarz Dr. David Noebel

June 2011

Communism and the Intellectuals
by Michael Bauman

When debating communism, I often encounter those who do not know exactly what it is. My answer is the one known 
by millions and millions: arrest, purge, gulag, death.

But the knowledge of communism gained by those who live under it (that is, those whom communism has not mur-
dered) is vastly different from the communist fantasies of Western intellectuals. While millions under communism’s icy 
hand starve and die, Western intellectuals tout it as a laudable alternative to the system under which they now exist and 
flourish—as if Lenin, Stalin, and all who follow in their train did not hate intellectuals; as if nothing horrible ever hap-
pened to Aleksandr Solzhenitsyn—whom Western intellectuals despise as often as do their communist idols.

Intellectuals are not valued by communism even though some intellectuals ridiculously and inexplicably value it. 
“Intellectuals,” Lenin said in a letter to Maxim Gorky, are not the nation’s brains, “They’re its shit.” For that reason, 
Lenin drew up lists of intellectuals who were suitable only for deportation, internal exile, or death. To lose them, Lenin 
deduced, was to lose almost nothing at all. Despite all their boot-licking toadyism, the intellectuals fared no better under 
communism than the kulaks and the Cossacks, who perished for no better reason than that they simply fell afoul of the 
sinister policy called “death by quota.” Communism dealt death so often that one of Stalin’s most stunning and disgusting 
achievements might be called “the necropolis,” or city of death, meaning mass graves for 100,000 to 200,000 persons all 
at once. As Stalin himself said on so many occasions: “Death solves all problems.”

Intellectuals are not held in high esteem by communism because communism knows that, by and large, intellectuals 
are what Lenin called “useful idiots.” Those “idiots” are “useful” because they seem never to notice that communism 
everywhere and always must be a conspiracy to violence. From its historical record, we know that communism is gang-
sterism imposed by the power of the state. We know that it requires repression to survive. Communism is a derelict and 
destructive delusion. Not co-existence or tolerance, but victory over this evil must always be our unwavering intention. 
Communism is a wicked idea leading to a miserable existence. It deserves no quarter. Like trying to make peace with 
cancer rather than eliminating it, co-existence with communism is worse than surrender; it is death. You cannot live with 
communism; you can live only without it. 

Yet, even caught as we are in this on-going life or death struggle with communism, Americans (both the intellectuals 
and others) remain addicted to half-way measures—and halfway measures cannot keep communism from re-emerging. As 
often as we kill the monster, it must be killed again. Communism does not stay dead. Even when no one else is, Western 
intellectuals themselves keep conjuring it back to life. Those intellectuals are proof that evil ideas do not die simply because 
those ideas have been conclusively and repeatedly refuted. Refutation and truth are not the friends either of communism 
or of the intellectuals who fawn over it.

Lenin publically declared that communism, to survive, must be a dictatorship. Dictatorship, he said, was not an orga-
nization for order, much less for freedom—but for war. Where freedom reigns, communism cannot survive. Communism 
is at war. Communism sees free human beings as the enemy. Know this: If you are a free human being, communism wants 
you dead.  It wants to add your name to the more than 50 million other names it has enrolled on the rosters of extermina-
tion. If you think that half-way measures are the order of the day, you will die. Indeed, you are half-dead already.

Interestingly and ironically, communists today also employ half-way measures. They know that their bizarre economic 
system cannot possibly produce the goods and services necessary for prosperity, so they permit capitalism a foothold, 
a half-way entrance into their jurisdiction. Even under those half-way measures, capitalism works better than commu-



The Schwarz Report  / June 2011

2

nism. Half-way capitalism in communist countries like 
China provides the prosperity not otherwise available. 
That prosperity feeds the expansionistic fervor native to 
communism. By means of their half-way capitalistic poli-
cies, the Chinese communists make enough to fuel their 
diabolical engines of destruction.

In other words, to free persons, half-way measures are 
the very definition of danger, whether we ourselves em-
ploy them or the communists do. Because communism’s 
objectives are limitless, our opposition to it must never 
be half-way.

When faced by colossal evil, indifference and half-
way measures are never a suitable response. Yet judging 
from American apathy and compromise, one would think 
Ronald Reagan never lived.

Communism is theft. It steals property; it steals liveli-
hoods; it steals lives; it even steals nations. Communism is 
synonymous with theft because communism is anti-God. 
It is atheism applied to political ethics, the inevitable result 
of which is nihilism and tyranny. Communism is the en-
emy of God, therefore, it is the enemy of humanity, too.

Anything that will not submit to truth is the enemy 
of God and of us. Truth, you will recall, is a He, not an it 
(John 14: 6). Communism will not submit, either to Him 
or to it. Communism wants truth to submit, so it tries to 
steal the past too. Every time a new communist regime 
comes to power, those new powers require their historian 
lackeys—ostensible intellectuals—to re-write the history 
books, removing the old heroes and replacing them with a 
coterie more amenable to the regime. Communists know 
that whoever controls the past controls the present; so they 
set about to control the past, no matter what the truth of the 
past really says. We have it on the Highest Authority that 
the truth sets us free (John 8: 32). Truth is liberating. For 
that reason, communism hates truth and will not tolerate 
it. Truth has few more resolute enemies than communism 
and its sycophantic Western intellectuals, under whose 
insidious influence every academic discipline is now in 
hopeless confusion. Of that confusion and its consequent 
famine of truth, communism has absolutely no fear.

Here is my point: With the death of learning and of 
truth comes the death of all other things, first to those 
persons and things not useful to the regime. Therefore, 
whenever a human institution or movement actively resists 
the truth, intellectuals—of all persons—ought to beware, 
ought to sound the alarm with clarity, purpose, and cour-
age. They must do so because, where there is a famine of 
truth, famines of other sorts soon follow: famines of food, 
famines of freedom, and famines of life. 

—Dr. Bauman is Scholar in Residence at Summit 
Semester, faculty member of Summit Ministries and Pro-
fessor of Theology and Culture at Hillsdale College.

China’s Military Buildup
by Robert Maginnis

Red Alert:  China is sending misleading messages 
about its massive military buildup. 

Last week China’s Communist regime published the 
every-second-year edition of its defense white paper, 
“China’s National Defense in 2010,” which claims to 
promote transparency in its defense planning and deepen 
international trust, and asserts that its security policy is 
defensive in nature.  But the paper’s messages are not 
supported by the facts. 

Consider five of the many misleading messages im-
bedded in the 30-page defense white paper.

First, “China attaches great importance to military 
transparency,” the paper claims.  The Pentagon takes issue 
with that view in a report, stating, “The limited transpar-
ency in China’s military and security affairs enhances 
uncertainty and increases the potential for misunderstand-
ing and miscalculation.”

China fails the transparency test by understating its 
defense spending.  The Pentagon’s 2010 report on China’s 
military estimates Beijing’s total military-related spending 
for 2009 was more than $150 billion, but the white paper 
claims it spent about half that amount, $75.56 billion 
(495.11 billion RMB).  The difference, according to the 
Pentagon, is due to the fact that China’s defense budget 
“does not include major categories of expenditure,” but 
the report fails to identify those categories.

China’s defense spending increased annually for more 
than two decades, but the white paper stays, “The growth 
rate of defense expenditure has decreased.”  That state-
ment is refuted by China’s official 2011 defense budget, 
which is $92 billion, up 12.7% from 2010, which grew 
from 7.5% during the previous year.

The Pentagon report also states China isn’t transparent 
regarding its growing force-projection capabilities.  For 
example, the so-called transparent white paper does not 
mention Beijing’s plan to deploy an aircraft carrier known 
to be under construction.  A question about the carrier was 



3

The Schwarz Report  /  June 2011

posed at the press conference announcing the white paper, 
but was never answered.

Second, “The Chinese government has advocated 
from the outset the peaceful use of outer space, and op-
poses any weaponization of outer space,” according to 
the white paper. 

China’s anti-space weaponization view hasn’t stopped 
it from developing its own space weapon, however.  The 
white paper makes no mention of China’s 2007 successful 
direct-ascent anti-satellite (ASAT) weapons test, which 
destroyed its own satellite in space.  “The test raised ques-
tions about China’s capability and intention to attack US 
satellites,” according to a Congressional Research Service 
(CRS) report.

The Pentagon’s report states, “China continues to 
develop and refine this [ASAT] system, which is one 
component of a multidimensional program to limit or 
prevent the use of space-based assets by potential adver-
saries during times of crisis or conflict.”  The report also 
indicates China is developing kinetic and directed-energy 
weapons for ASAT missions.

Gen. Xu Qiliang, commander of China’s air force, 
appears to confirm the Pentagon’s analysis.  He said in 
2009 that military competition extending to space is “in-
evitable” and emphasized the transformation of China’s 
air force into one that “integrates air and space” with both 
“offensive [read ASAT] and defensive” capabilities, ac-
cording to the Pentagon’s report.

Third, “China firmly opposes the proliferation of 
weapons of mass destruction [WMD] and their means 
of delivery.”  The paper also states “nonproliferation is-
sues should be resolved through political and diplomatic 
means” and then cites as examples the nuclear crises with 
North Korea and Iran .

Even though China is a signatory to various nonpro-
liferation treaties, it is arguably the world’s biggest WMD 
supplier. A March 2011 CRS report states, “China has been 
a ‘key supplier’ of technology . . . providing nuclear and 
missile-related technology to Pakistan and missile-related 
technology to Iran .”

CRS documents China’s proliferation activities begin-
ning in 1982. It transferred sensitive material and tools 
for making atomic bombs to Pakistan such as uranium 
hexafluoride gas, ring magnets, and “high-tech diagnostic 
equipment." Pakistan then sold that technology to Iran, 
North Korea, and Libya, according to then- CIA Director 
George Tenet.

Fourth, “China pursues a national defense policy 
which is defensive in nature.” The white paper also claims, 

“China unswervingly takes the road of peaceful develop-
ment.” But China’s weapons-building spree confirms it 
seeks a significant offensive capacity, and its military 
action identifies it as a regional hegemon, not a peaceful 
neighbor.

Three weapons platforms strongly suggest China seeks 
a robust offensive capacity.  In January, while Secretary of 
Defense Robert Gates visited Beijing, the Chinese military 
tested a J-20 fifth-generation stealth fighter.  That sophis-
ticated platform is primarily for undetected, long-range 
offensive operations and shares state-of-the-art technology 
with the F-22 Raptor, America’s best fighter.

In December, Adm. Robert Willard, the commander of 
US Pacific Command, told the Asahi Shimbun, a Japanese 
newspaper, China is developing an anti-ship ballistic mis-
sile (ASBM) known as an “aircraft carrier killer.”  The 
1,500-mile range DF-21 ASBM is an offensive platform 
that uses a space-based maritime surveillance and targeting 
system that permits it to strike moving warships at sea. 

China also plans to build a fleet of aircraft carriers this 
decade, according to the Pentagon report. It already has 
the ex-Varyag—a former soviet Kuznetsov class aircraft 
carrier in the Dalian shipyard—and a program to train 
pilots operating fixed-wing aircraft from a carrier.

China is using its sophisticated blue-water navy, which 
numbers 260 vessels, including 75 major warships and 
more than 60 submarines, to expand its sphere of influ-
ence through intimidation, especially in the South China 
Sea, which some Chinese officials label a “core interest.”  
Last year, the New York Times reported Chinese officials 
told Deputy Secretary of State James Steinberg that China 
would not tolerate “foreign interference” in the South 
China Sea, and its actions back up that view.

China’s navy aggressively seizes fishing boats near 
contested South China Sea islands hundreds of miles from 
the mainland and harasses Japanese aircraft and ships in 
the East China Sea near Japanese islands. That aggression 
is not limited to regional players, however.

Starting in 2000, China became provocative toward 
American naval forces.  In 2001, a Chinese fighter col-
lided with a US Navy aircraft, forcing the American crew 
to land at China’s Hainan Island. 

Harassment on the sea is more common.  From 2001 
to 2009, Chinese warships and aircraft harassed and 
threatened the USNS Bowditch, USNS Sumner, USNS 
Impeccable, and the USNS Victorious.  In 2006, a Chi-
nese Song-class submarine surfaced dangerously near 
the aircraft carrier USS Kitty Hawk. In each case, China 
violated international law.



The Schwarz Report  / June 2011

4

Fifth, “China maintains that the global missile defense 
program will be detrimental to international strategic bal-
ance and stability [and] no state should deploy overseas 
missile defense systems [ballistic missile defense] . . . ”  
This hypocritical comment is targeted at the US, which 
has both land- and sea-based systems. America’s sea-based 
Aeigis ballistic missile defense (BMD) systems often 
sail near North Korea’s coast, protecting our allies from 
China’s rogue partner.

Apparently China wants to limit America’s BMD 
capability until it can acquire one of its own. Currently 
China has a limited capability against tactical ballistic 
missiles with ranges up to 300 miles. But the Pentagon 
report states China is “proceeding with the research and 
development of a missile defense ‘umbrella’ consisting of 
kinetic energy intercept at exo-atmospheric altitudes, as 
well as intercepts of ballistic missiles and other aerospace 
vehicles within the upper atmosphere.” 

China’s 2010 white paper is chock-full of misleading 
messages that deny transparency, promote distrust, and 
demonstrate the regime’s hegemonic ambitions. Unless 
China changes its actions, America has no choice but to 
conclude Beijing’s intent is to become the world’s domi-
nant military power.

—Human Events, April 11, 2011, p. 8

Tax the Rich
by Ann Coulter

When Wisconsin Democrats fled the state in order to 
avoid voting on splendiferous public sector union con-
tracts, did they happen to notice that the rest of the country 
is in the midst of a massive recession?

For years, Democrats have been using taxpayer money 
so that their buddies in public sector unions never have to 
know when there’s a recession. People who are already 
suffering have to suffer more so that those who are doing 
pretty well don’t have to suffer at all.

The high salaries and magnificent benefits paid to 
government employees are used to fund the public sec-
tor unions, which then funnel a portion of that money 
back to the Democrats, who vote for the pay packages 
of government workers. The unions function as a pass-
through from the taxpayers straight to Democrats running 
for re-election.

As a result, taxpayers are paying people to continually 

raise their taxes.
In 2010, three of the five top campaign contributors 

to the Democrats were public sector unions. Service Em-
ployees International was No. 2 at $11.6 million in cam-
paign contributions to Democrats, the National Education 
Association was No. 3 at $8 million, and the American 
Federation of Teachers was No. 5 at $7 million. To put 
that in perspective, that’s even more than the $1 million 
given to Obama in 2008 by his second-largest contributor, 
Goldman Sachs!

Liberals don’t love big government because they 
think it’s efficient, compassionate, fair, or even remotely 
useful. They support big government because they are 
guaranteed the support of nearly everyone who works 
for the government.

Public sector employee contracts are written by the 
union and rubber-stamped by Democrats—and the taxpay-
ers only find out years later that public school teachers 
are allowed to get a full year’s pay for 30 days’ work over 
three years after they retire—as is the case in Green Bay, 
Wis., where one out of every 12 teachers retired this year 
to take advantage of the “emeritus” scam.

This is what all the commotion is about in Wiscon-
sin. Republican Gov. Scott Walker isn’t even trying to 
eliminate collective bargaining for government workers’ 
salaries. He only wants to eliminate collective bargaining 
over their conditions of employment, which has led to 
massive inefficiencies.

Thanks to union grievance procedures, the union 
representing school crossing guards filed a formal com-
plaint over a sweet old man volunteering to get the kids 
across the street in Wausau, Wis. Warren Eschenbach, an 
86-year-old retiree, had been volunteering each morning 
as a crossing guard at a school near his home. But accord-
ing to the union, only a highly paid government employee 
should be permitted to do that job.

Fifth-grader Megan Sichterman, told WAOW, an ABC 
affiliate, “I was really sad because all the kids really like 
him. He’s really nice to everybody, and I was kind of 
scared at the same time that we wouldn’t see him on the 
corner anymore.”

Even in the middle of the battle over collective bar-
gaining rights for government unions, just last month 
the snowplow operators’ union filed a grievance against 
Racine, Wis., to demand paid days off for snowplow op-
erators . . . after a snowstorm.

After a massive storm shut down the city for two days, 
snowplow operators thought they deserved two paid days 
off on account of all the snow, like other government 
employees got.



The Schwarz Report /  June 2011

5

The snowplowers’ union also filed a grievance against 
the city for hiring private plowing services to help with the 
snow removal. Perhaps it was that troublemaker Warren 
Eschenbach showing up with a snow shovel and volun-
teering to help clear the streets.

No government snowplow operators were laid off and 
plenty of them worked overtime after the blizzard—but 
the union thought Racine should remain immobilized by 
snow for a week so that government snowplow operators 
could get even more overtime.

In the private sector, a company that capitulated to 
such ludicrous union demands would go out of business—
as would have happened to General Motors if the govern-
ment hadn’t taken it over. Offered substandard products 
at exorbitant prices, the consumer would buy from a 
competitor.

But with government, the consumer has no choice: 
We have to buy from the company store. Government 
employees will always have more passion and commit-
ment about increasing their own salaries and perks than 
will the taxpayers, who have to worry about their own 
jobs and salaries. The public—especially the taxpayer—
will always lose.

That is simply a fact about government jobs that can’t 
be avoided. What doesn’t make sense is to implement a 
system that invites this kind of mutual back-scratching 
between the Democrats and public sector unions—to wit, 
collective bargaining where there is no “management,” but 
only co-conspirators against the taxpayers on both sides 
of the bargaining table.

—Human Events, April 11, 2001, p. 15

Al-Jazeera: Voice of the 
Terrorists
by Cliff Kincaid

President Obama hosted Emir Hamad bin Khalifa 
al-Thani of Qatar, otherwise known as the Boss of Al-
Jazeera, for a meeting in the Oval Office. Obama called 
him “Your Highness” and “His Highness,” even though 
the Emir dropped his robes of royalty for a business suit. 
Sheikh Hamad bin Khalifa Al-Thani financially sponsors 
Al-Jazeera and its most famous personality, anti-American 
and anti-Semitic cleric Sheikh Yusuf al-Qaradawi, who 
has just returned to Egypt from Qatar to supervise the 
transformation of that one-time US ally into an Islamic 

state.
“In addition to our efforts in Libya,” Obama said, “we 

have a strong relationship between our two countries. It is 
an economic relationship. It is a military relationship. It is 
a cultural relationship. And obviously, Qatar has done very 
well under His Highness’s leadership, but his influence 
extends beyond his borders. And so we’ve had discus-
sions about how we can continue to promote democracy, 
human rights, increased freedom, and reform throughout 
the Middle East.”

The influence “beyond his borders” could be a refer-
ence to Al-Jazeera, described in one of the WikiLeaks 
cables from the US as an instrument of foreign policy for 
the Qatar regime.

The Emir gave an interview to CNN’s Wolf Blitzer the 
same day he met with Obama, and made the rather absurd 
comment that even though he, and the government of Qa-
tar, finances Al-Jazeera, “it is impossible for me to have 
influence to tell Al-Jazeera what to do. Because they are 
journalists, and they will understand if the Emir of Qatar 
is interfering in their—in their job. They will not respect 
the job they are doing. Even internationally, Al-Jazeera 
will not be respected.”

This is laughable, of course. In addition to the 
WikiLeaks cable about the regime using Al-Jazeera as a 
foreign policy instrument, the US State Department’s own 
human rights report on Qatar notes, “Al- Jazeera and the 
government claimed that the channel was independent 
and free of government influence, but the government 
exercised editorial and programmatic control of the 
channel through funding and selection of the station’s 
management.”

Maybe Blitzer believed the Emir—he certainly didn’t 
challenge him—but the idea that Al-Jazeera’s journalists 
won’t respect him if he influences their reporting, and 
therefore he doesn’t, does not pass the laugh test.  The 
Emir pays the bills—and the salaries of the journalists 
who work there. 

Although Obama talks about human rights and democ-
racy in the Middle East, the White House report on the 
meeting said nothing about the imprisoned Qatari blogger, 
Sultan al-Khalaifi, who was apprehended on March 1 by 
Qatar’s security forces and has not been heard of since. 
His detention is further proof of how the Emir controls 
the media in that country.

The White House said, “Qatar’s location in the Per-
sian Gulf has made it an important ally in a region vital 
to US economic and security interests. As democracies 
continue to grow and flourish throughout the Arab world, 
working with nations like Qatar will become ever more 



The Schwarz Report  / June 2011

6

The Schwarz Report Bookshelf
To see a complete list of books recommended by the Christian Anti-Communism Crusade please check out our web-

site at www.schwarzreport.org.  This site also has back issues of The Schwarz Report as well as other great resources. 

important.”
In fact, Qatar is a dictatorship with no freedom of the 

press. It is also a state sponsor of terrorism, though not 
officially designated as such, even while hosting a US 
military base.

As we have noted, “ . . . the 9/11 commission dem-
onstrated (page 90) that Qatar has been protecting ter-
rorists, including the mastermind of 9/11, Khalid Sheikh 
Mohammed. A recently released cable from WikiLeaks 
goes further, saying that Qatari nationals were involved 
in 9/11 and may still be on the loose.” One cable released 
by WikiLeaks said that the regime has “adopted a largely 
passive approach to cooperating with the US against ter-
rorist financing” and that terrorist groups such as al-Qaeda 
“exploit Qatar as a fundraising locale.” The cable adds 
that Qatar’s security services “have been hesitant to act 
against known terrorists out of concern for appearing to 
be aligned with the US and provoking reprisals.”

An AP story said, “Obama said afterward he appreci-
ated the Emir’s leadership in Libya, where rebels, spurred 
on by popular uprisings elsewhere in the region, are trying 
to force Gadhafi to step down.” The story made no mention 
of reports that the rebels include members of al-Qaeda.

The story noted a moment of levity, saying, “Obama 
also congratulated the Emir on Qatar’s selection as host 
of World Cup soccer in 2022. He noted he’ll be an ex-
president by then and made a pitch for good seats.”

“I will not forget to send your tickets for the World 
Cup,” the Qatari dictator said. Obama replied, “Thank 
you, my friend.”

Once again, the United States is getting rolled by an 
Arab dictatorship, this time Qatar, and the major media 
pretend not to notice.

As I noted in a recent column for the Pittsburgh 
Tribune-Review, “ . . . Qatar’s Arab monarchy cultivates 
good public relations by spending lavishly on American 
politicians and congressional staffers—as well as journal-
ists and academics—to come to the capital of Doha for 
junkets and opulent conferences. The tours usually include 
visits to Al-Jazeera.”

Qatar is represented in Washington, D.C. by Barbour, 
Griffith & Rogers, a Republican-oriented lobbying firm 
that worked with the staff of Barack Obama on behalf of 

Qatar when he was a Senator.
The money also continues to flow to the media. Former 

CNN anchor Tony Harris has joined Al-Jazeera English 
in search of the petro dollars flowing from its owner, “His 
Highness” the Emir. Roberts, however, is not the first 
journalist to bolt from CNN to Al-Jazeera. Lucia Newman, 
who is based in Buenos Aires for Al-Jazeera English, had 
been CNN’s Havana bureau chief and correspondent.

It is significant that Al-Jazeera is a member of the U.S.-
Qatar Business Council, which includes several major 
US oil companies, Qatar Petroleum, Qatar Airways, and 
Brown Lloyd James, the public relations agency trying 
to get more carriage for Al-Jazeera in US media markets.    
Brown Lloyd James also represents the Ministry of For-
eign Affairs of Qatar.  

Another former CNN journalist working for Al-
Jazeera is Riz Khan, who wrote a fawning biography of 
the Saudi billionaire Prince Alaweed bin Tala.

Al-Jazeera began in 1996, the same year bin Laden de-
clared war on America. They have been working together 
ever since. In addition to the numerous al-Qaeda videos 
and statements aired by the channel, its anchors openly 
refer to suicide bombers as “martyrs” for the cause. In 
other words, it actively recruits Muslims to kill Ameri-
cans and Israelis. Being a terrorist channel, however, 
does have its advantages. Al-Jazeera reporter Yosri Fouda 
was singled out to obtain exclusive interviews with the 
al-Qaeda architects of 9/11, who wanted credit for killing 
almost 3,000 Americans. Such terrorist “exclusives” are 
what Al-Jazeera specializes in.

The channel’s first managing director was booted 
after evidence emerged that he was a lackey of the Iraqi 
dictator’s son Uday Hussein. Captured film footage shows 
him acting like a lapdog of the notorious murderer and 
sadist.

No serious observer of the global media disputes the 
fact that Al-Jazeera has had an anti-American and anti-
Israel bias and has been encouraging jihad against the 
West. The debate has been over what kind of approach 
the US should take toward it.

The Arabic Al-Jazeera has to be dealt with if America 
wants to win this war, but the immediate problem is to 
make sure the threat doesn’t get worse with Al-Jazeera 



The Schwarz Report  / June 2011

7

Founded in 1953, the Christian Anti-Communism Crusade, under the leadership of Dr. Fred C. Schwarz (1913-2009), has been publishing a monthly 
newsletter since 1960. The Schwarz Report is edited by Dr. David A. Noebel and Dr. Michael Bauman.  The Crusade’s address is PO Box 129, Manitou 
Springs, CO  80829. Our  telephone number is (719) 685-9043. All correspondence and tax-deductible gifts (the Crusade is a 501(c)3 tax-exempt orga-
nization) may be sent to this address. Permission to reproduce materials from this Report is granted provided our name and address are given. 

English taking a place alongside CNN, Fox News, and 
MSNBC on your cable or satellite system.

Strangely, however, while Congress erupted in anger 
over an Arab-owned firm taking over some American 
ports, the prospect of an Arab-financed “news” channel 
directly broadcasting al-Qaeda propaganda into American 
homes has failed to make it on the list of top congressional 
priorities. But if the analogy to World War II is appropri-
ate, we should take some time to consider that America’s 
“greatest generation” would never have tolerated the 
prospect of fascist and Nazi agents and sympathizers 
getting access to America’s airwaves. That would have 
been unthinkable, even treasonous. Americans knew that 
we had to win in the media and on the battlefield and that 
the enemy could not be permitted to use our own media 
against us.

The national uproar over an Arab company buying 
those US port operations forced cancellation of the deal. 
But when a controversial Saudi Prince spends $40 million 
to promote himself and his views through two major US 
universities and takes out a two-page ad in the Washington 
Post highlighting his efforts, hardly anyone in the media 
bats an eyelid. Perhaps that’s because the Saudi Prince, 
Alwaleed Bin Talal, is an investor in US media companies 
like Time Warner and News Corporation.

It might look hypocritical for the media to highlight 
his manipulation of academia while staying mum about 
his expanding press operations. Perhaps many of our Big 
Media companies are anxious for giant infusions of Arab 
oil dollars.

Alwaleed is expanding in the media field, having an-
nounced the launch of an Islamic satellite channel “to proj-
ect Islam as a religion of moderation and tolerance.”

The two-page ad in the Post carried the headline, “We 
share the same world” and promoted the “Prince Alwaleed 
Bin Talal Islamic Studies Program” at Harvard University 
and the “Prince Alwaleed Bin Talal Center for Muslim-
Christian Understanding” at Georgetown University. He 
gave them the money. They named the places after him.

Meanwhile, in France, Alwaleed spent $20 million to 
create a special exhibition space for the new department 
of Islamic arts at the Muse du Louvre in Paris. He was 
bestowed the medal of “Legion of Honor,” with the rank 

of Commander, by French President Jacques Chirac in an 
official ceremony.

His biography, published by Harper Collins (a News 
Corp. company) and simply titled Alwaleed, is written by 
Riz Khan, the former CNN journalist now with Al-Jazeera 
English. In the book, Alwaleed says he gave $500,000 to 
the Council on American Islamic Relations, the group that 
specializes in getting conservatives kicked off the radio 
if they criticize Islam. Michael Graham was fired from 
WMAL in Washington, D.C. for offending CAIR.

He used to be a correspondent for Al-Jazeera English 
in Communist Cuba, reporting “objectively” on what 
is happening in Castro’s island paradise. Now, Juan Ja-
comino is the Second Secretary of the Cuban Interests 
Section in Washington, D.C., where he is coordinating 
“solidarity” activities for the regime. This means that he 
is organizing support on US soil for Marxist governments 
and movements in Latin America.

His transition from Al-Jazeera to official Castro 
mouthpiece and “diplomat” demonstrates that the news 
channel has extremely low standards for deciding who is 
fit to be a “journalist.” It is another major embarrassment 
for Al-Jazeera, which wants to be taken seriously as a 
professional news organization.

But that’s not all. It turns out that Jacomino also 
worked for a news agency that supplied news and infor-
mation to CBS News, National Public Radio, and Fox 
News Radio in the US.

The Cuban Interests Section, featured on Jacomino’s 
business card, is considered Castro’s embassy in Washing-
ton, D.C. since the US and Cuba do not have diplomatic 
relations. But it is known to be a nest of spies for Castro. 
The Miami Herald has reported that Cuban spies based in 
the United States operate from the Cuban Interests Section 
in Washington and the huge Cuban mission to the United 
Nations in New York City.

An Al-Jazeera story about Cuba quoted “Al-Jazeera’s 
Juan Jacomino” as commenting about the introduction 
of some free enterprise in Cuba. The story added, “Our 
correspondent said that Cuba will continue to provide 
its citizens with free health care and education: social 
programs which are widely seen as hallmarks of the 1959 
revolution.”



The Schwarz Report  / June 2011

8

So despite the introduction of some capitalism de-
signed to stave off the bankruptcy of the regime, the Cu-
ban people will continue to enjoy “free” health care and 
education. The cost of these “free” services, of course, is 
the lack of freedom to choose.

It turns out that Jacomino, who has his own Facebook 
page, worked for the Cuban government before he became 
a correspondent for Al-Jazeera. Back in 1997, during an 
on-line discussion of a US academic trip to Cuba, Ja-
comino was described as “a journalist at Radio Havana 
Cuba who specializes in the economy and was previously 
a functionary at the Foreign Ministry.” This trip was be-
ing arranged by the pro-Castro group Global Exchange, 
headed by Medea Benjamin of Code Pink. Typically, these 
visits are arranged to expose American academics and 
journalists to propaganda from communist officials.

Radio Havana Cuba is the official government-run 
international broadcasting station of Cuba.

Jacomino has apparently “returned” to official govern-
ment employment, a topic I raised when I came upon Ja-
comino and got his business card while covering the Latin 
American Solidarity Coalition conference in Washington, 
D.C. Jacomino assured me that Cuba’s recent decision to 
fire hundreds of thousands of government workers did not 
mean the regime was going capitalist.

Jacomino has also worked for Global Radio News, 
which describes itself as a network of free-lance report-
ers. “Juan Jacomino is our full time guy in Havana always 
reachable when a story, or a Cuban interest situation 
develops,” GRN says. It goes on, “Juan has worked as a 
radio journalist in Cuba for the past 13 years. For many 
years, he was the head of the English Language Service 
at Radio Havana Cuba, Cuba’s international short-wave 
radio station, acting as the station’s deputy director.”

Here is where it gets real interesting. The list of GRN 
clients includes Al-Jazeera, ABC Australia, BBC World 
Service, Canadian Broadcasting Corporation, CBS, 
CBS News, CBS Radio, Fox News Radio, Fox TV, ITN, 
National Public Radio, Russia Today, Radio Live New 
Zealand, Sirius Radio, and Sky News, among others.

An example of how it operates can be seen in this 
April 15, 2010, NPR report on how “Cuba’s government 
has taken another step toward modernizing its Soviet-
style economic model.” Juan Jacomino, identified as a 
correspondent for Global Radio News in Havana, told 
Michel Martin that barber shops and beauty salons were 
now private businesses and that everybody was extremely 
happy with Castro’s changes.

Martin asked, “Are the barbers and the stylists happy 

about it and what about the customers?” Jacomino replied, 
in part: “To be true, they’re very optimistic. My beauty 
parlor on the corner here, they’re all very happy.”

So everything was just fine in Communist Cuba.
In Washington, D.C., Jacomino was telling the as-

sembled “solidarity activists” about the Cuban commu-
nist spies known as the “Cuban Five” that Castro wants 
released from US prisons. I used the occasion to question 
him about human rights in Cuba, particularly the case of 
the American, Alan Gross, who has been imprisoned by 
the regime on trumped-up charges of being an American 
spy. I was also seeking a comment on Assata Shakur (aka 
Joanne Chesimard), the cop-killer who escaped from 
prison in the US and fled to Cuba with the help of the 
Weather Underground. He said he had nothing new on 
those cases, other than what the Castro government had 
already said.

His panel at the “solidarity conference” was titled 
“Cuban Sovereignty and the struggle to free the Cuban 
Five” and also featured Banbose Shango, Nalda Vigezzi, 
and Alicia Jrapko of the International Committee for the 
Freedom of the Cuban 5 and the National Network on 
Cuba.

While Jacomino has left Al-Jazeera, the anti-American 
bias will remain. Consider this one-sided Al-Jazeera story 
featuring Gloria La Riva of the “National Committee to 
Free the Cuban Five.” La Riva, an official of the US-based 
communist group known as the Party for Socialism and 
Liberation, was considered an objective source by the 
“news” channel and no other view was presented.

It stands as an example of the anti-American bias that 
infects Al-Jazeera and which incorporates the Marxist 
mentality and the propaganda of the Castro regime.

The fact that an agent of Castro wormed his way into 
the channel and became a source for a news agency sup-
plying American news organizations with information 
from around the world is even more alarming.

But don’t look for any investigations by the media 
into how they were duped by a mouthpiece for the Castro 
regime.

—America’s Survival Inc., April 15, 2011


